torsdag 11 mars 2010

Ohoj!

Lagom seg i moset.. Suttit på bibblan i vad som känns evigheter sedan skolan slutade och ska snart dra mig hemåt tänkte jag. Behöver krafsa reda på min plånbok, vända den upp och ner och har jag riktigt tur kanske det trillar ur tillräckligt mycket pengar så att jag kan ta ut den där medicinen jag ska ha börjat på sen förra veckan.

Jag och Cicci har iaf gått igenom uppgiften och filat lite på vilka verksamheter vi ska besöka och skriva om. Så det blir nog jävligt nice tror jag! =) Känns som om vi har börjat lite mer ordentligt med uppgiften nu i alla fall. =) Mycket, mycket bra! Och det kom faktiskt en hel del vettiga förslag och inte de vanliga tråkiga gymmen. Tanken är att vi ska besöka tre olika verksamheter och identifiera, kartlägga och analysera dessa och sedan redovisa det på postrar, en för varje verksamhet. I att karlägga dem ingår även att se över deras verksamhetsidé, spana in deras anställda och deras utbildning, kompetens, löner, åldrar och kön och även se över arbetsmiljön. Och sen utgår från våra olika perspektiv som vi har jobbat med nu i två veckor. Pust och stånk, men det känns lättare att ta på nu när vi benat ut uppgiften lite grann.

Ett av kriterierna för betyget godkänt - U/G som gäller - lyder: "Visa på självständighet, kreativitet och reflekterande arbetssätt". Självständighet? Att vi inom gruppen själva ska argumentera och reflektera...? Sjukt smart av lärarna att släppa en uppgift men inte ge möjlighet till att ställa frågor annat än på forum.

Det är också en grej jag har funderat på. Vi har många gånger i våra delkurser blivit uppmanade att lägga eventuella frågor i kursforum eller sköta kontakten genom mail. Men hallå! Hade jag velat läsa distans hade jag jättegärna hängt på forum dygnet runt för att kolla av svar med lärare. Nu valde jag campus för den personliga kontakten med lärare. Jag är mer än nöjd över möjligheten att läsa på eget bevåg och själv ta ansvar för sina studier, och det här med självdisciplin blaha blaha, men när handledningen sker genom forum.... Handledningstid är ruskigt värdefullt och jag är rätt rejält besviken på att detta inte erbjuds. Är väl medveten om att många i klassen endast ser fördelar med det här och det är väl bra, för det funkar ju för dem. Själv ser jag fördelar med handledning efter som man får en blåslampa under häcken ibland när det segnar till. Äh, grunnar väl sig i att jag inte kan få tummen ur men samtidigt känns det som att campus är campus av en anledning. Eller?

Riktigt trist med oanträffbara lärare. Det har varit snack i klassrummet om att lärare ändrar runt i scheman och man vet inte vilket som gäller, att de i det preliminära schemat, och även det spikade schemat, efteråt kommit med ändringar och att det inte finns någon mening med schemat om inte dessa efterföljs. Men så är det ju. Vi har valt ett program på helfart, vilket betyder att vi förväntas vara tillgängliga 9-16 varje dag, alltså att man på ett eller annat sätt använder denna tid till att studera och lära sig. Bestämmer man sig för att resa bort eller inte kan närvara på något vis får man själv ta reda på vad man har missat alt. ta igen det genom en restuppgift. Men det borde vara detsamma med lärare. Att det ska erbjudas ett handledningstillfälle för att se hurdant det går, samt bemöta frågor. Och att man väljer en kvart med varje grupp istället för att man tar helklass. Och dessutom i slutet av en föreläsning när man ändå inte vill annat än ta lunch eller åka hem, eller vad det nu månne vara. Blääää. Trött jag blir. Visst att det är smidigt om vi lägger ut det på Moodle så kan flera läsa och handledaren slipper tretton såna frågor eller femton olika svar, men vad hände med den personliga kontakten. Distansstudier nästa?

Dessutom. Är man inte intresserade av dessa jädra frågor kan man ju låta bli att gå på handledningstillfällena. Typ ställa in dem eller nåt! Hur svårt kan det vara?

Ska sätta igång med mina anteckningar nu så att jag kommer härifrån någon gång idag också.

/L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar